poniedziałek, 28 listopada 2016

BIG BLOCK 8.1L 496CID




BBC VORTEC 8100
Vortec 8100 lub inaczej 8.1 litra albo 496CID to silnik produkowany od 2001 roku do 2010 , szkoda  że tak krótko bo to świetna jednostka napędowa i nowoczesna konstrukcja dysponująca ogromnym momentem obrotowym i mocą. Przy prawidłowej eksploatacji to też długowieczny silnik przez amerykanów nazywany kuloodporny ,  aczkolwiek nie pozbawiony wad.Jest to też ostatni V8 big block , ale mam dobrą wiadomość bo wznowiono produkcję legendarnej 502CID.
 
                                          Mercruiser Racing  HP3 dodatkowo wyposażony w kolektor dolotowy Arizona&Speed Marine .Silnik ten podczas naszych pomiarów na hamowni silnikowej dysponował 560HP i ponad 800Nm

Parametry
Silnik V8 Vortec o fabrycznym symbolu L18 był produkowany w czterech wersjach. Podstawowa jednostka miła moc 330HP  o symbolu HP1 i mocniejsza wersja 370HP były stosowane w samochodach  terenowych dostawczych i ciężarówkach ,między innymi chevrolet avalanche, suburban,tahoe czy kodiak. Silnik o mocy 370HP i 425HP   o symbolu HP2 był stosowany w łodziach motorowych pod nazwą Mercruiser i Volvo Penta. Zrobiono też flagową jednostke o mocy 525HP  o symbolu  HP3 i momencie obrotowym 560torque czyli 760Nm !!!! ale tak naprawdę niewiadomo ile sztuk wyprodukowano bo były one tylko stosowane w łodziach motorowych wyścigowych typu offshore pod nazwą mercruiser racing.


                                         Vortec 8100 w ładnym designe 

Silnik ten jest nie doceniany przez wielu znawców tematu ale moim zdaniem i wielu specjalistów z za oceanu jest to nowoczesna i bardzo silna jednostka napędowa.W moim wieloletnim doświadczeniu przy silnikach V8 nie spotkałem się z tak mocnym silnikiem ale też niestety problematycznym i trudnym w naprawach,modyfikacjach i tuningu.Sam mówiąc potocznie "zjadłem na nim zęby" czyli straciłem sporo $$$$ zanim pojołem jak należy naprawiać i modyfikować tą jednostkę.Silnik z uwagi na długi skok i bardzo ciężkie elementy wirujące jest narażony na duże przeciążenia a najsłabszym punktem i najbardziej narażonym na uszkodzenia są tłoki silnika (niestety fabryka nie dała kutych tłoków i zrobiła  bardzo mały dystans między górnym pierścieniem a denkiem tłoka) co w starszych BBC 454CID i 502CID było na dużo lepszym poziomie !!! W wyniku tego błedu konstrukcyjnego tłoki ulegają uszkodzeniu ,pękają i kruszą się.Słabym elementem jest też mocowanie głowic , są zbyt słabe śruby i za cienkie.Jednostka ma jeszcze kilka słabych punktów ale już mniej istotnych...pompa oleju,zawory,dźwigienki zaworowe,balancer . Oczywiście te błędy można wyeliminować poprzez wymianę słabych komponentów na tak zwane performance.   




                                          Mercruiser 496CID MAG HO z zainstalowaną przez nas sprężarką mechaniczną Procharger. Moc na hamowni silnikowej podczas pomiarów wyniosła 602HP

Wady silnika
Silnik jest drogi,części tuningowe drogie i trudne do zdobycia (krótki okres produkcji sprawił ze mało firm podjeło się produkcji części).Mała wiedza warsztatów na temat naprawy tego silnika.

Zalety silnika
Nowoczesna jednostka,wysoka kultura pracy silnika(zmieniona kolejnośc zapłonu w stosunku do starszych BBC).Duża moc i ogromny moment obrotowy dostępny już przy niskich obrotach.Silnik nie jest wysilony.Zwarta konstrukcja i dla wtajemniczonych duże możliwości modyfikacji.


                                          Vortec 8100 który przerobiliśmy na styl retro,czyli pozbyliśmy się zbędnych kabli,wtrysków,komputerów i innych tego typu nowinek technicznych.

Konkluzja
Super silnik !!! Tylko trzeba mieć dużo $$$ żeby go modyfikować natomiast w typowych cywilnych pojazdach jak Chevy Suburban świetnie się sprawdza (sam taki samochód użytkowałem) tylko trzeba przestrzegać prawidłowego serwisu.Silnik zmodyfikowany daje niesamowitą frajdę w łodziach motorowych :):):)

Zainteresowanych tematem tego silnika zapraszam do dyskusji,wymiany zdań służę też pomocą w modyfikacjach i kupnie części...                                                              http://hps.tienda/en_GB/


                                         Nasz vortec 8100 w wersji gażnikowej ...


                                          ... a tu na hamowni silnikowej z zainstalowanym przez nas Prochargerem








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz